راهنمای خرید پاور بانک

0

امروزه استفاده از وسایل الکترونیکی همچون لب تاب، تبلت، گوشی همراه، ساعت‌های مچی هوشمند جزئی از ضروریات زندگی مردم شده است. تا به حال شده در حین کار کردن با لب تاب شارژ آن تمام شود و با مشکل رو به رو شوید؟ یا زمانی که در سفر هستید و شارژ گوشی‌تان تمام میشود و دسترسی به هیچ گونه منبع تغدیه و برقی ندارید، همانطور که میدانید بیشتر افراد در استفاده از این وسایل دچار بحران اتمام شارژهستند. اما با پیشرفت دانش بشری دستگاه‌هایی همچون پاور بانک یا شارژر همراه یا بانک شارژ به منظور رفع این بحران تولید شده است، پاور بانک‌ها در واقع یک منبع تغدیه برای این دستگاه‌ها به شمار میرود.
در این مقاله، شما را برای خرید یک پاوربانک مناسب و خوب راهنمایی خواهیم کرد.

  • پاور بانک چیست ؟
  • انواع پاور بانک
  • ظرفیت پاور بانک
  • وزن پاور بانک
  • سایز و ابعاد پاور بانک
  • طول عمر پاور بانک
  • پورت لایتنینگ
  • مقاومت و ایمنی پاور بانک
  • باطری
  • بهترین مارک ها و برندهای پاوریانک

پاور بانک چیست ؟

همانطور که میدانید پاور بانک یا شارژر همراه،  یک شارژر همراه است که به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به برق دستگاه خود را شارژ کنید.
در این قسمت ما پاوربانک‌هایی را به شما معرفی کرده‌ایم که کوچک و قابل حمل هستند و شما میتوانید در سفر و محل کار به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

انواع پاور بانک

پاور بانک‌ها بنا بر استفاده‌ای که از آن‌ها میکنید انواع مختلفی دارند. پاوربانک لب تاب، پاور بانک گوشی، پاور بانک سولار و پاور بانک هوشمند.

  1. پاور بانک گوشی

    این نوع پاور بانک ها معمولا در سایزها و ابعاد کوچکتر طراحی شده اند تا به راحتی حمل گوشی همراه ، قابل حمل باشد شما میتوانید به راحتی حتی در جیب و کیف خودتان آن را قراردهید و البته قدرت شارژ باطری این پاور ها مناسب با گوشی و تبلت طراحی شده و قابل استفاده برای وسایل دیگر نیست . در صورت استفاده ممکن است آسیب جدی به دستگاهتان وارد شود .

  2. پاور بانک لب تاب

    پاور بانک‌های شارژ باطری لب تاب اندازه بزرگتری دارند زیرا شارژ باطری لب تاب نسبت به گوشی همراه به توان و قدرت بیشتری نیاز دارد. البته این نکته بسیار مهم است که پاور بانک شما چند آمپر است، حتما باید پاوری را خریداری کنید که با باطری لب‌تاب‌تان سازگاری داشته باشد. بهترین آمپرها برای لب‌تاب 16 تا 20 است تا آسیب جدی به دستگاه وارد نکند.

  3. پاور بانک سولار

    این نوع پاور بانک بدون استفاده از برق شارژ میشود و مناسب برای افرادی است که بیشتر عمر خود را صرف سفر کردن و زندگی در طبیعت میکنند زیرا با استفاده از نور خورشید میتوان این پاور را شارژ کرد. دوستداران و طرفداران محیط زیست طرفدار این نوع پاوربانک‌ها هستند.

  4. پاور بانک هوشمند

    جدیدترین پاورهایی که وارد بازار شده‌اند از یک فناوری به نامAl Power  استفاده میکنند، این فناوری بر اساس نوع دستگاه ولتاژ آن را مشخص میکند به عنوان مثال یک ساعت هوشمند یا یک گوشی موبایل را با ولتاژهای متفاوت شارژ میکند.

ظرفیت پاور بانک

ظرفیت پاور بانک یعنی شما باید در نظر بگیرید که پاور بانک‌تان چند بار دستگاه شما را شارژ میکند. همانطور که میدانید واحد سنجش باطری دستگاه‌های الکترونیکی آمپر است، شما باید در حین خرید دقت کنید که پاوذبانک چند آمپری را برای دستگاه خود انتخاب میکنید. شما باید پاوری را انتخاب کنید که ظرفیت باطری‌اش حداقل دوبرابر باطری گوشی شما باشد تا بتواند دست کم یکبار گوشی شما را شارژ کند. به طورمثال اگر ظرفیت باطری گوشی شما 2000 میلی آمپر است شما باید پاوری با ظرفیت 6000 میلی امپر خریداری کنید.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست ، پاور بانک‌ها  ظرفیتی که روی آنها نوشته شده است را ندارند و معمولا ظرفیت شارژ آنها کمتر از آن است. اگر روی پاور نوشته 6000 میلی آمپر بدانید ظرفیت واقعی آن نیست .

حال اگر بخواهید بدانید  پاوری را که خریداری میکنید چندبار گوشی همراهتان را شارژ میکند باید از این روش استفاده کنید.
ابتدا باید ظرفیت باطری گوشی خود و ظرفیت پاور را مشخص کنید، همانطور که گفتیم ظرفیت پاور همیشه 90 درصد ظرفیت اسمی آن است، این موضوع برای گوشی همراه شما هم صدق میکند.

پس اگر شما پاوری با ظرفیت 6000 میلی آمپر برای گوشی با ظرفیت 1500 میلی آمپر خریداری کنید محاسبه ی دفعات شارژ گوشی همراه شما به شرح زیر میباشد :

6000*0.9*0.9 تقسیم بر 1500 = 3.24

این پاور با این مشخصات تقریبا دستگاه شما را برای 3 بار کامل شارژ میکند، در خرید پاور برای لب تاب هم همین محاسبه نیز صدق میکند.

وزن پاور بانک

وزن پاوریانک ارتباط مستقیمی با اندازه و مقدار باطری آن دارد مثلا برای پاور 6000 میلی آمپر وزنی حدود 350 گرم مشخص شده و پاور بانک با ظرفیت 20000 میلی آمپر وزنی در حدود 500 گرم دارد. معمولا برای گوشی‌های تلفن همراه از پاوری با ابعاد کوچکتری استفاده میکنند تا به راحتی قابل حمل باشد و حتی در جیبتان نیز جا شود تا بتوانید خیلی راحت حتی در محیط کار و جلسات خود از آن استفاده کنید.

سایز و ابعاد پاور بانک

پاوربانک‌ها در ابعاد مختلفی وارد بازار شده‌اند البته هر چقدر که ظرفیت باطری بالاتری داشته باشند از لحاظ سایز هم بزرگتر و هم سنگین‌تر میشوند؛ مثلا پاوربانک‌های سولار به دلیل استفاده از نور خورشید برای شارژ پاور دارای ابعاد بزرگتری است.
حتی امروزه پاور بانک‌هایی با ابعاد بسیار کوچک مثل کارت‌های عابر وارد بازار شده ولی ظرفیت باطری بسیار پایینی دارد.

پورت خروجی و ورودی پاور بانک

همانطور که میدانید پاور بانک‌ها یک usb برای شارژ کردن خود و یک یا چند usb  برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر دارند البته در پاورهایی با ظرفیت پایین 1 خروجی بیشتروجود ندارند. البته از لحاظ قیمتی بسیار مناسب تر از پاورهای 2 خروجی است ، حال مهمترین نکته این است اگر دستگاهتان دارای دو پورت خروجی باشد یکی از آنها 1 آمپر است و دیگری 2 آمپر، به این معنی که اگر دستگاهتان را به خروجی 2 آمپر وصل کنید سریعتر شارژ میشود به اصطلاح Quick Charge . لازم به ذکر است که باید دستگاهتان این ویژگی را داشته باشد.
البته در مدل های پیشرفته و جدید پاورهایی با قدرت آمپر بالاتر، این امکان وجود دارد. فقط در استفاده از این پاورها باید حتما از کابل usb  گوشی خودتان را استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است شارژ آن ساعت‌ها طول بکشد.

طول عمر پاوربانک

پاور ها تعداد دفعاتی که میتوانند گوشی را شارژ کنند معمولا بین 200 تا 1000 بار است البته باید توجه داشت که شرایط هم میتواند در این موضوع دخیل باشد، اگر پاورتان آسیب ببینید و ضربه بخورد ممکن است از این دفعات شارژ کاسته شود. همچنین در هر بار استفاده از پاور سعی کنید شارژ آن به طور کامل تمام شود و بعد برای شارژ کامل باطری آن را به برق بزنید در غیر اینصورت عمر باطری کم میشود، به همین منظور LED کوچک رنگی روی بیشتر پاورها تعبیه شده تا مقدار شارژ آن را نشان دهد.

پورت لایتنینگ

این پورت مخصوص گوشی‌های برند اپل و آیپد است، لازم به ذکر است که حتما باید به خروجی 2 آمپر وصل شود البته از لحاظ قیمتی هم گران‌تر از سایر موارد است.

مقاومت و ایمنی پاور بانک

پاور بانک‌ها دارای بدنه پلاستیکی و فلزی هستند البته هر کدام از آنها ضعف‌هایی را دارند. بدنه پلاستیکی سریع کثیف میشود و بدنه فلزی خط و خش‌های زیادی را نشان میدهد، بهتر است پاوری را خریداری کنید که در برابر ضربه خوردن مقاوم باشد از این لحاظ بدنه فلزی بهتر از سایر انتخاب‌ها است. حتی میتوانید برای پاورتان یک کیف پاور تهیه کنید که محافظ آن باشد، معمولا قسمتی در پشت کیف‌ها تعبیه شده که میتوانید کارت‌های خود را در آنجا بگذارید. امروزه پاورهای جدیدی وارد بازار شده‌اند که قابلیت ضد آب بودن هم دارند و مناسب برای افرادی است که اهل سفر هستند و علاقه به کوه نوردی و طبیعت گردی دارند.

باطری

در خرید پاوربانک حتما به باطری آن توجه داشته باشید، اگر پاوری خریداری کرده‌اید که باطری خوبی ندارد علاوه بر اینکه دستگاه شما را شارژ نمی‌کند، آسیب جدی به باطری تلفن همراه‌تان خواهد زد. باطری‌های لیتیومی یونی و لیتیومی پلیمری در پاورها استفاده میشود، بهترین باطری از نوع لیتیوم یونی است زیرا از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری میکند، اگر دستگاه شما بیش از حد داغ شود ممکن است منفجر شود و آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

 بهترین مارک ها و برند های پاوربانک

امروزه در عرصه تولید، تمامی شرکت‌ها در حال رقابت با یکدیگر هستند اما در این بین شرکت‌های سامسونگ، شیاومی، ال جی، سونی، سیلیکون پاور و هوااوی توانسته‌اند بخش عظیمی از بازار این فناوری را در دست خود بگیرند، البته به دلیل مشکلی که برای یکی از گوشی‌های سامسونگ پیش آمد تقاضا برای پاور سامسونگ در بازار به شدت کاهش پیدا کرد و همین امر منجر به ضربه ی بزرگی به این برند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.